середа, 9 січня 2013 р.

Творча лабораторія

Корнійчук Олена Сергіївна вчитель світової літератури
у співавторстві з
Мельник Оленою Анатоліївною- вчитель української мови та літератури
Скарби душі людської
     жіночі долі у творах В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» та М.Коцюбинського «Дорогою ціною» (слайд 1)
                         
                                                                                                                                             Епіграф
                                                  Кохання - це троянди нашої душі
Шекспір
Мета: за допомогою запропонованих завдань виявити у ліцеїстів рівень знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати уміння зіставляти та характеризувати образи героїв, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, творче мислення; виховувати повагу до майстрів слова; прищеплювати працелюбність, сумлінне ставлення до творчої діяльності.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрети письменників, тексти творів, паперові серця, троянди, костюми.
Випереджувальні завдання: виписати вислови видатних людей про кохання, створити рекламний ролик, підготувати усне малювання героїнь, передати психологічний стан героїнь, інсценізація уривків творів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приверни увагу»

Учитель. Легенда про кохання.
Завдання для ліцеїстів.
  • Прослухати уважно легенду
  • Виписати усі почуття і якості наявні у тексті
Кажуть, що одного разу в одному місці на землі зібрались разом усі людські почуття і якості: мужність, рішучість, терплячість.  Коли  НАЇВНІСТЬ вже втретє позіхнула, БОЖЕВІЛЛЯ запропонувало: А давайте зіграємо в хованки! (слайд 2) -Один, два, три, - почало БОЖЕВІЛЛЯ. (слайд 3)Першою сховалась ЛІНЬ, вона залізла за найближчий камінь на дорозі, ВІРА піднялась на небо, а ЗАЗДРІСТЬ сховалась в тіні ТРІУМФУ, який власними силами зміг вилізти на верхівку найвищого дерева. Коли БОЖЕВІЛЛЯ дорахувало до 99, КОХАННЯ все ще шукало,  де б заховатись, але всі місця вже були зайняті. (слайд 4.) Але раптом воно побачило кущик троянд і вирішило заховатись
серед його квітів.
-Сто,- сказало БОЖЕВІЛЛЯ і почало пошуки.
(слайд 5)
Першою ж воно звичайно знайшло ЛІНЬ., потім віру й рішучість. В пошуках БОЖЕВІЛЛЯ підійшло напитись до потічка і побачило КРАСУ.

Ось тільки КОХАННЯ не могли знайти. (слайд 6) БОЖЕВІЛЛЯ шукало за кожним деревом, в кожному потічку, на верхівці кожної гори, і нарешті воно вирішило подивитись в рожевих кущах, і коли розсунуло гілля почуло крик. Гострі шипи троянд поранили КОХАННЮ очі.(слайд 7) БОЖЕВІЛЛЯ не знало що робити, почало вибачатись, плакало, просило вибачення і щоб спокутувати свою вину пообіцяло стати провідником КОХАННЯ. І ось з тих пір, коли вперше на землі грали в хованки... КОХАННЯ сліпе і БОЖЕВІЛЛЯ водить його за руку...(слайд 8)
Учитель. Тож подумаємо: чи було сліпим кохання у наших головних героїв п’єси Шекспіра «Ромео і Джульєтти»  та оповідання Коцюбинського «Дорогою ціною»?
І чи було поряд божевілля?
(слайд 9)
Словникова робота.
За тлумачним словником дати визначення слову «кохання» (1 ліцеїст працює з словником) (слайд 10)
Перевірити домашнє завдання: вислови видатних людей про кохання
Кохання перемагає все, будьмо ж у нього в покорі.
                                                                                                                                                                    Вергілій
Скільки на морському березі мушель, стільки і страждань від кохання.
                                                                                                                                                                       Овідій
                                     Любов над бурі зведений маяк,
                                                           що морям шле промені надії.
                                                                                    Шекспір


ІІІ. Актуалізація знань
Учитель. Випереджувальне завдання.
Перш ніж розпочати аналіз жіночих образів, пропоную нагадати коротко сюжет прочитаних творів.  У вигляді реклами за одну-півтори хвилини нагадати усім присутнім короткий зміст творів.
Рекламний ролик з презентацією (перевірка випереджального завдання – короткий переказ змісту п’єси «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра та повісті «Дорогою ціною» М.Коцюбинського). 1-ліцеїст. До вашої уваги реклама! Історія про кохання для нашого віку!
Рекламний ролик «Ромео і Джульєтта» (слайд 11)

До вашої уваги реклама! Історія кохання для вашого віку!
Красуня Джульєтта закохалась в Ромео.
Але трапилась біда – їх родини є ворогами і закохані не можуть бути разом. Незважаючи на те, що Джульєтті 13 років, вона мудра, здатна на високі почуття, рішуча і активна. Щоб підтвердити своє кохання – вона таємно вінчаючись, надіючись, що їх родини помиряться, і вони будуть разом. Але горе, горе! На дуелі Ромео вбиває Тібальта і його виганяють з міста. Щоб повернути коханого і помирити своїх батьків Капулетті і батьків Ромео Монтеккі, Джульєтта п’є отруту – снодійне і засинає, але всі думають, що вона мертва. Ромео знаходить кохану в склепі і думає, що вона мертва. В розпачі він вбиває себе. Джульєтта прокинувшись , бачить любого мертвим і не розуміючи сенсу життя без нього, - вкорочує собі віку.
Вчитель. То що згодна зробити Джульєтта, щоб примирити Капулетті і Монтеккі?
2-ліцеїст. КОЛІФКС представляє повість «Дорогою ціною» -  страждання, розлука, муки, пристрасне кохання! (слайд 12)
Остап вирішує пійти за Дунай. «Може там люди не пособачились, піду де воля», - сказав Остап, покинувши Соломію. Зник Остап – зникло щастя Соломії.
Приймаєш товариша чи не приймаєш? Так, це Соломія в чоловічому одязі наздогнала Остапа.
Саме сьогодні опівночі, всі втікачі чекали перевозчиків із-за Дунаю.
І ось пліт готовий, але як казала Соломія, тоді скажеш гоп, коли перескочиш…Ось ця мить – вони за кордоном. Ой, скрикнув Остап – його було ранено. Видно було, вони заблудились. Видима смерть вогню здоганяла їх (горіли плавні). Остапові стало гірше, пропасниця тіпала ним.
Жаданий  порятунок у циганський родині. Остапові легше, Соломія найнялась на роботу. Турецькі жовніри пов’язали циганську родину за грабунки разом із Остапом.
Гора з горою не сходиться, а людина …Соломія зустрілась на чужині з Іваном, для всіх Котигорошко, з яким познайомилась при втечі з рідної сторони. Прохання Соломії відпустити Остапа були марні. Остапа переправляють до пана. Соломія з Івановою допомогою стикаються з турецьким човном. Усе пропало.  «Ой, боже», - скрикнув Іван і полетів навзнаки   у воду.
Льодяна вода голками пройнялась по Соломіїному тілу. Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня.
Чимало води утекло в Дунаї  із того часу. Дорого заплатив я за волю, сказав Остап, гірку ціну дав, життя моє списане на спині. Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається,ю коли побачиться з нею. 
Вчитель. Чому половина душі Остапа лежить на дні Дунаю?
ІV. Формування нових знань, умінь та навичок

Усне малювання (впізнай головного героя)
До дошки виходять дві учениці, які грають роль Джульєтти та Соломії. 
(слайд 13)
Джульетта. Вітаю. Мені тринадцять з половиною років. Народитися в заможній родині у місті Верона. У мене є. батько й мати, але все життя мене виховувала няня. Мої батьки вирішили видати мене заміж за графа Паріса, але я закохалася у Ромео, сина Монтеккі. Наші родини ворогують усе життя і навіть не пам'ятають чому, та від цього моє кохання не стало менше. Ви впізнали хто я?
Соломія. Вітаю. Мені двадцять ро­ків, народилася в невеличкому українському селі у 19 столітті. Жила у важкі часи, коли пани змушу­вали простих людей працювати з самого ранку до пізньої ночі. Пан розлучив мене із Остапом і силою видав заміж за свого помічника. Ви впізнали хто я?
Складання лінії-графіка. До дошки виходять учні-психологи, які за допомогою ламаної лінії - графіка зображають емоційний стан Соломії та Джульєтти протягом всього твору. (слайд 14)
Вчитель.
 Сьогодні до нас завітали учні – психологи. Запрошуємо їх до дошки побудувати лінію-графік емоційного стану жіночих образів-Джульєтти і Соломії.
Джульєтта
Досліджуючи психологічний стан Джульєтти, можна зробити висновок, що вона постійно перебуває в емоційній напрузі. Слід зазначити, що події протягом усього твору викликають у неї емоційні сплески.
Перші хвилювання зумовлені бажанням батьків видати Джульєтту заміж за Паріса, який старший за неї. Емоції наростають після того, як дівчина зустріла на балу Ромео, у якого вона закохалася з першого погляду, її, емоційні хвилювання стали сильнішими, коли вона дізналася, що Ромео — син ворожого роду Монтеккі.
Джульєтта розуміє, що батьки ні­коли не дадуть згоду на шлюб із Ромео.