середа, 9 січня 2013 р.

Корнійчук Олена Сергіївна

вчитель світової літератури, голова методичної комісії.
                           
Девіз вчителя:

              
«Використання інформаційно-комунікативних засобів на уроці – необхідність сучасного навчання»

 

                                
На сучасному етапі розвитку освітньої системи в процесі викладання світової літератури зростає роль інноваційних технологій, використання яких значно сприятиме піднесенню якості та інтенсивності навчального процесу, приверненню уваги учнівської молоді до найкращих надбань світового красного письменства. Одним із продуктивних і перспективних напрямів такої роботи є використання можливостей комп'ютерної техніки, за допомогою якої передовсім якнайкраще вирішується проблема забезпечення вчителя й учня  художніми текстами та науково-методичною літературою.


Крилатий гість – янгол у світі фальші

За оповіданням Г.Гарсія Маркеса «Стариган з крилами»
(слайд 1)
Мета: ознайомити з життям і творчістю Г.Гарсія Маркеса, визначити особливості «магічного реалізму» як поняття, проаналізувати образну структуру оповідання «Стариган з крилами», осмислити філософсько-етичні проблеми; розвивати навички аналізу художнього твору, вміння досліджувати текст, самостійно робити висновки, аргументувати свою думку; виховувати людяність, доброту, милосердя, здатність розуміти інших людей.
Обладнання: презентація.
Епіграф:
                   А ті крила розкрали поети,
                   Щоб  їх муза була не безкрила,
                  На ті крила молились естети,
                  І снилося небо порубаним крилам.
             
                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Іван Драч
І. Мотивація навчальної діяльності.
З дитинства багато хто чує це слово — ангел, ян­гол. Хтось читає молитву до ангела, якої навчила бабу­ся, комусь розповідають про ангела-охоронця.   
Ніхто з нас не бачив цих істот, але ми нібито не заперечуємо їхнього існування. Згідно з древніми міфами, ангели — Божі по­сланці, Божі вісники. Вони прилітають до нас, щоб нагадати про необхідність морального очищення. Чи співпадає ваше



уявленням про ангелів,  якими вони є (розгляд фрагмента з "Сікстинської ма­донни" Рафаеля), той опис ангела, який ми знаходимо в оповіданні? Чи знаходить ангел шанобливе ставлен­ня до себе? Чому? Тому що ангел не подібний до ан­гела? Чи причина криється в людях? Чого він прилітав до людей? — ось які питання сьогодні в центрі нашої уваги.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     В чому особливість епохи ХХ ст..?
2.     Охарактеризуйте особливості творчого методу «магічний реалізм».В творчості яких митців прослідковується «магічний реалізм».
         Поєднання реального і фантастичного, звичайного і міфологічного – характерна ознака  «магічного реалізму».


ІV. Опрацювання теми уроку.
1.      Екскурсія. Творчі дороги Г.Гарсія Маркеса.
Індивідуальне завдання. Прослідкувати образ Г.Гарсія Маркеса у його висловлюваннях, які будуть відображені на слайдах до екскурсії.
Екскурсовод №1.  Г.Гарсія Маркес – колумбійський письменник і                                            публіцист. (слайди 2-9)
Екскурсовод № 2. Особливості художнього світу Г.Гарсія Маркеса (слайд 10)
2.     Бесіда (слайд 11)
-         Яким ви уявляєте янгола?
-         Чи схожий він на янгола з картини Рафаеля Санті «Сікстинська мадонна»?
-         Яким зображений янгол у творі Г.Гарсія Маркеса «Стариган з крилами»?
3.     Робота в творчих групах. (слайд 12)
     І група. Опишіть янгола. Які чудеса він здійснює.
     ІІ група. Як поставились люди до прибуття янгола?
     ІІІ група. Відношення родини Пелайо до янгола.
Звіт творчих груп. Прийом «Мікрофон»
Запитання
4.     Де Аналітична робота з текстом
-                відбуваються події?
-                Як називається містечко, до якого завітав янгол? Де знаходиться? (Оповідання має міфічний час і міфічний простір, поєднання міфічного і реального. Це особливість творчого методу «магічний реалізм»).
-                Якими кольорами змальовані події в оповідання? Чому?
-                Кого знайшов рибалка Пелайо і його дружина Елісенда?
-                Цей старий –янгол?Доведіть.
  • -                Якщо це  янгол, то чому він старий?Янголи — створені Богом безтілесні надприродні істоти, покликані повідомляти людям Його волю. їх часто зображують з крилами у вигляді немовлят.
Слово «янгол» у перекладі з грецької означає «віс­ник». Отож, він є прямим зв'язком між Богом і людь­ми, між Небом і Землею. Можливо, янгол Г.Ґарсіа Маркеса відчув безпорадність і духовну безсилість, слабкість, аби відновити
втрачену єдність людини зі світом. Від того і впав прямо на подвір'я, де жили Пелайо й Елісенда.
-                Люди в селищі були збентежені появою янгола?
-                Чому прилетів янгол?
-                Як люди ставились до прибульця?
-                У якій ролі виступає отець Гонзага? До якого висновку він дійшов?
-                Чому люди не пішли подивитись виставу мандрівного цирку, а прийшли до янгола?
-                Які дива творив янгол? У чому їх дивність?
-                Як веде себе янгол при зустрічі з людьми?
-                Яку роль в оповіданні відіграє епізод з дівчинкою – тарантулом? Зіставте її образ з образом старигана з крилам.
-                Як живе янгол і люди після того, як цікавість до нього зникла?
Чому Елісенда відчула внутрішнє полегшення, коли побачила, що янгол відлетів?


Звіт творчих груп. Прийом «Мікрофон»      
1.     «Коло ідей»
(Учні по черзі висловлюють свої думки, потім узагальнюють висловлене кількома реченнями).

Проблемне питання.   Що, на вашу думку, знищує людей?(слайд 13)
Людей знищує жорстокість: віруючі труїли янгола смородом свічок, обскубували крила, а невіруючі ки­дали в нього каміння. Жадібні, прагматичні Пелайо та Елісенда заробляли на ньому гроші, а потім виставили в курник, де стариган мерз. Егоїзм, духовне роз'єднання теж убивають людей. Отець Гонзага навіть в янголі знайшов конкурента і підбурював проти нього прихожан, навіть сердився, що янгол не шанує Божого послання. У людей немає віри, моральних засад. На початку твору автор, змальовуючи пейзаж, відтворює духовну атмосферу людського буття: ллє дощ, який асоціюється з великим потопом у Біблії, на землі па­нують сирість і сморід, «світ полинув ... у сум. Небо і море, змішалися в якусь попелясто-сіру масу». Кінець світу письменник пов'язує із занепадом віри й моралі.
2.     Дискусія. Займи позицію.
Чи потребує людство дива?
3.     Складання сенкану про героїв оповідання. (слайд 14)
Сенкан це вислів, який складається з п'яти рядків:
1.   Слово-тема (іменник).
      2.   Два прикметники (означення теми).
            3.   Три слова, які визначають дію, пов'язану з темою.
     4.   Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).
           5.   Слово-висновок — синонім теми.
Янгол
Старий, нікчемний
Прилітає, змінює, відлітає
Упав, щоб нас змінити
Гість

                                 8.  Робота з фразеологізмами
                                                                                                                    Поясніть фразеологізми.
  • Брати під своє крило
  • Під крилом
  • Виросли крила
  • Опускати крила
  • Підрізати крила
  • Розкривати крила
  • Чути крила за плечима

9.     Інсценізація вірша І.Драча «Крила» (слайд 15)
Що спільного утворах Г.Гарсія Маркеса і І.Драча?
Порівняйте крила янгола і Кирила.

V. Підсумок уроку
Вчитель (слайд 16)
Небеса вічні і справедливі; дощ, як очищення; ангел, як совість; родина Пелайо, як втілення прагматизму; натовп, як жорстокість; сусіди, як егоїзм; отець Гоназго, як владолюбство – це селище, як модель людства.

З а п и т а н н я

1.       Визначте тему і проблеми твору Г.Гарсія Маркеса.
      (Як людині залишитись Людиною, не очерствіти, не озлобитись, вірити в чудо. Важче серед сірості й байдужості залишитись людиною. Проблема твору – це боротьба за вільне, красиве, духовно багате життя людини. Це твір попередження, засторога: людство втрачає духовність.)
2.       Слово вичтеля.
         У творі не має назви селища. Це модель всього людства, що втратила крила, тобто високі духовні ідеали і справжні моральні орієнтири.
Диво неспроможне змінити того, хто не прагне змін, а отже — суть людського існування не в диві, а в природі людини, в її здатності чинити найвище диво: творити в собі ЛЮДИНУ.
Магія і реалізм — це, зда­валось би, поєднання невоєднуваного: фантастики і реальності. Іноді важко зрозуміти, що в тексті вигада­не, а що реальне. Г.Ґарсіа Маркес казав: «У Латинській Америці все можливе, все реальне». Він намагався краще зрозуміти себе і навколишній світ, А ми, про­читавши оповідання «Стариган з крилами», зрозуміємо, що поєднання непоєднуваного цілком можливе, цей оксюмррон має сенс.Коли десь падає зірка, кажуть що то летить янгол... Ніхто не знає, куди він прямує, де впаде, чиї двері позначить таємним знаком. Але той, хто побачить його, — обраний. Тож – знайдіть свою зірку.


VІ. Домашнє завдання (слайд 17)
Напишіть твір-мініатюру «Чи востаннє прилітав на землю янгол?»
VII. Емоційна хвилинка
Маючи серце, будь милосердним, маючи душу, будь духовним і ти відчуєш за спиною крила, і тобі відкриються щасливі дороги.
Прощаючись, візьмемось за руки і станемо у коло, побажаємо щось приємне своєму сусідові. Я бажаю вам бути завжди окриленими.