Проектна робота


 Коли школа працює багато років, виробляєть­ся певний стиль роботи колективу. Наш ліцей  завжди був серед новаторських. Колектив твор­чий, завжди в пошуках. Як сучасний  навчальний заклад  ми працюємо над проектними технологіями. У цьому навчальному році вчителі-гуманітарії  разом з ліцеїстами  працювали та реалізували такі навчальні проекти: «Україна в роки Другої світової війни»,  «Козацькому роду нема переводу», «Духовні скарби», «Літературний альманах», «Культура слова».


      Важливу роль у розробці і реалізації  проектної діяльності відіграють перспективні методи інтерактивного навчання й комп'ютерні технології Використовуючи інтерактивні тех­нології, учень стає повноправним учасником навчального процесу, його досвід є головним джерелом навчального пізнання. Педагог не дає готових знань, він спонукає учнів до самостійного пошуку. Порівняно з традиційним навчанням, в інтерактивному змінюється взаємодія учителя й учня: активність педагога змінюється активніс­тю учня, при цьому педагог створює умови для ініціативи учнів. Педагог відіграє роль помічника в роботі. Все це було втілено у таких навчально-виховних заходах

«Масляна», «Листи до Лесі», «Шевченкове слово в серці кожного», «…Він вчив, як на світі по совісті жити» (до 80-річчя Б. Олійника), літературний КВЕСТ «Козацькі забави», літературно-лінгвістичний БАТЛ «Козацькому роду нема переводу», тематична екскурсія: свято Покрови в національному музеї Пирогово, зустрічі у Світлиці:«Традиції і звичаї українського народу», «Хато  моя, хато»,віртуальна екскурсія «Стежками Київщини», відкритий урок «Біоадекватні технології. Романтизм», літературна гра «Шляхами життя і творчості Кобзаря», майстер-клас «Культурні надбання рідного краю», козацька гра «Кращий знавець козацьких традицій», відкритий урок «Україна – єдина,соборна держава», захід «Права і свободи людини - найвища цінність   громадянського суспільства»,  «Інтерв’ю з історичною особистістю - М. Грушевський»,  майстер- клас «Козацькі клейноди», година спілкування «Знаємо, пам’ятаємо,шануємо! До 30 ти річчя Чорнобильської катастрофи», гра - подорож «Мораль. Право. Закон», відкритий захід до Дня памяті героїв небесної сотні «Зима,що нас змінила»

    Результат роботи з творчими учнями свідчить, що в ліцеї протягом останніх років є тенденція до зростання кількості учнів, які є переможця­ми творчих конкурсів та інтелектуальних змагань. Наприклад, активними учасниками проекту «Козацькому роду нема переводу»  було понад 50 ліцеїстів 1-4 курсів.  Завдяки проектній роботі в ліцеї накопичено немала кількість методичних посібників, що використовуються під час позакласної й навчальної роботи.


Технологія проектного навчання —це цілісна педагогічна технологія
Не навчайте ваших дітей так, як навчали вас, тому що вони на­родилися в інший час.
Проектування є одним із провідних засобів перетворення школи навчання на школу життя.

Практичною формою реалізації теорії особистісно орієнтованої освіти є проектна технологія навчання. Навчальний проект — це один із важливих складових освітнього процесу, який здійснюється в середній школі. Ураховуючи те, що дитина працює в межах своєрідної системи, котра підпорядковує, регламентує, змушує особистість, тисне на неї, можна зазначити наявність цілком закономірного супротиву такій системі з боку учня, що проявляється в байдужості, формальному виконанні своїх шкільних обов'язків тощо.
Бажання бути учасником цікавої пошукової роботи викликає в учня потребу самостійно розібратися у проблемі, віднайти й використати потрібну інформацію.

Якщо говорити про такі важливі навчальні предмети, як українська література, світова література, Київщинознавство, що покликані сприяти формуванню в молодої людини гу­маністичного світогляду, менталітету, розвивати естетичний смак, любов і пошану до української культури та світової, то відчуженню дитини від освітнього процесу під час вивчення літератури може сприяти ціла низка факторів, пов'язаних зі стереотипністю вивчення біографій письменни­ків, недосконалістю методичних прийомів аналізу художніх текстів, відсутністю в учня можливості обирати предмет і спосіб вивчення.


Технологія проектного навчання— це шлях до ефективного розвитку інтелектуального потенціалу, формування науково-дослідницьких навичок учнів.

Проектна технологія навчання дозволяє вчителеві вирішувати гострі проблеми, пов'язані з небажанням учнів читати великі за обсягом художні тексти чи вивчати матеріал, котрий за програмою не є обов'язковим на цей момент; більше того, ці­кавитися складним і, на перший погляд, зовсім незрозумілим художнім матеріалом, достатньо легко його сприймати й інтерпретувати.
Робота у проекті «В кожному серці Україна» вчителів Мельник О.А., Курманчук О.С. і Корнійчук О.С. та ліцеїстів передбачає перебіг прихованого процесу навчання й виховання, що досягається через невидиме ситуаційне налаштовування, адже відсутня жорстка модельність «повинен». Цілком виправданим стає прийом «навчання без навчання», своєрідного «вільного плавання», коли у процесі осягнення певної істини просто фізично неможливо пояснити все й одразу (або відповідно до рекомендацій державної програми), і тоді покладаються тільки на інтуїцію й велике бажання розібратися в суті певного питання. Ця форма навчання спрацьовує під час роботи у проекті, коли від учня не вимагають, наприклад, першочергового знання граматичного правила, а спочатку залучають до аналізу, порівняння, ілюстрування навчального матеріалу; саме ж теоретичне визначення стає результатом цієї роботи й порівняно легко засвоюється школярем. Зазвичай бажання бути учасником цікавої пошукової роботи викликає в учня потребу самостійно розібратись у проблемі, віднайти, засвоїти й використати потрібну інформацію.