Коли
школа працює багато років, виробляється певний стиль роботи колективу. Наш ліцей завжди був серед новаторських. Колектив творчий,
завжди в пошуках. Як сучасний навчальний
заклад ми працюємо над проектними технологіями.
У цьому навчальному році вчителі-гуманітарії
разом з ліцеїстами працювали та
реалізували такі навчальні проекти: «Україна в роки Другої світової
війни», «Козацькому роду нема переводу»,
«Духовні скарби», «Літературний альманах», «Культура слова».
Важливу
роль у розробці і реалізації проектної
діяльності відіграють перспективні методи інтерактивного
навчання й комп'ютерні технології Використовуючи інтерактивні технології,
учень стає повноправним учасником навчального процесу, його досвід є головним
джерелом навчального пізнання. Педагог не дає готових знань, він спонукає учнів
до самостійного пошуку. Порівняно з традиційним навчанням, в інтерактивному
змінюється взаємодія учителя й учня: активність педагога змінюється активністю
учня, при цьому педагог створює умови для ініціативи учнів. Педагог відіграє
роль помічника в роботі. Все це було втілено у таких навчально-виховних заходах:
«Масляна», «Листи до Лесі», «Шевченкове слово в серці кожного», «…Він вчив,
як на світі по совісті жити» (до 80-річчя Б. Олійника), літературний КВЕСТ
«Козацькі забави», літературно-лінгвістичний БАТЛ «Козацькому роду нема
переводу», тематична екскурсія: свято Покрови в національному музеї Пирогово,
зустрічі у Світлиці:«Традиції і звичаї українського народу», «Хато моя, хато»,віртуальна екскурсія «Стежками
Київщини», відкритий урок «Біоадекватні технології. Романтизм», літературна гра
«Шляхами життя і творчості Кобзаря», майстер-клас «Культурні надбання рідного
краю», козацька гра «Кращий знавець козацьких традицій»,
відкритий урок «Україна – єдина,соборна держава», захід «Права і свободи людини
- найвища цінність громадянського
суспільства», «Інтерв’ю з історичною
особистістю - М. Грушевський», майстер-
клас «Козацькі клейноди», година спілкування «Знаємо, пам’ятаємо,шануємо! До 30
ти річчя Чорнобильської катастрофи», гра - подорож «Мораль. Право. Закон», відкритий
захід до Дня пам’яті героїв небесної сотні «Зима,що нас змінила»
Результат роботи з творчими учнями
свідчить, що в ліцеї протягом останніх років є тенденція до зростання кількості
учнів, які є переможцями творчих конкурсів та інтелектуальних змагань.
Наприклад, активними учасниками проекту «Козацькому роду нема переводу» було понад 50 ліцеїстів 1-4 курсів. Завдяки проектній роботі в ліцеї накопичено немала
кількість методичних посібників, що використовуються під час позакласної й
навчальної роботи.
Технологія проектного навчання —це цілісна педагогічна технологія
Не навчайте ваших дітей так, як навчали вас, тому що вони народилися в інший час.
Практичною
формою реалізації теорії особистісно орієнтованої освіти є проектна
технологія навчання. Навчальний проект — це один із важливих складових
освітнього процесу, який здійснюється в середній школі. Ураховуючи те,
що дитина працює в межах своєрідної системи, котра підпорядковує,
регламентує, змушує особистість, тисне на неї, можна зазначити наявність
цілком закономірного супротиву такій системі з боку учня, що
проявляється в байдужості, формальному виконанні своїх шкільних
обов'язків тощо.
Бажання
бути учасником цікавої пошукової роботи викликає в учня потребу
самостійно розібратися у проблемі, віднайти й використати потрібну
інформацію.
Якщо
говорити про такі важливі навчальні предмети, як українська література,
світова література, Київщинознавство, що покликані сприяти формуванню в
молодої людини гуманістичного світогляду, менталітету, розвивати
естетичний смак, любов і пошану до української культури та світової, то
відчуженню дитини від освітнього процесу під час вивчення літератури
може сприяти ціла низка факторів, пов'язаних зі стереотипністю вивчення
біографій письменників, недосконалістю методичних прийомів аналізу
художніх текстів, відсутністю в учня можливості обирати предмет і спосіб
вивчення.
Технологія
проектного навчання— це шлях до ефективного розвитку інтелектуального
потенціалу, формування науково-дослідницьких навичок учнів.
Проектна
технологія навчання дозволяє вчителеві вирішувати гострі проблеми,
пов'язані з небажанням учнів читати великі за обсягом художні тексти чи
вивчати матеріал, котрий за програмою не є обов'язковим на цей момент;
більше того, цікавитися складним і, на перший погляд, зовсім
незрозумілим художнім матеріалом, достатньо легко його сприймати й
інтерпретувати.
Робота
у проекті «В кожному серці Україна» вчителів Мельник О.А., Курманчук О.С. і Корнійчук О.С. та
ліцеїстів передбачає перебіг прихованого процесу навчання й виховання,
що досягається через невидиме ситуаційне налаштовування, адже відсутня
жорстка модельність «повинен». Цілком виправданим стає прийом «навчання
без навчання», своєрідного «вільного плавання», коли у процесі осягнення
певної істини просто фізично неможливо пояснити все й одразу (або
відповідно до рекомендацій державної програми), і тоді покладаються
тільки на інтуїцію й велике бажання розібратися в суті певного питання.
Ця форма навчання спрацьовує під час роботи у проекті, коли від учня не
вимагають, наприклад, першочергового знання граматичного правила, а
спочатку залучають до аналізу, порівняння, ілюстрування навчального
матеріалу; саме ж теоретичне визначення стає результатом цієї роботи й
порівняно легко засвоюється школярем. Зазвичай бажання бути учасником
цікавої пошукової роботи викликає в учня потребу самостійно розібратись у
проблемі, віднайти, засвоїти й використати потрібну інформацію.