Науково-методична
робота в ліцеї
— це система дій і заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації та
професійної майстерності кожного педагогічного працівника на розвиток творчого
потенціалу всього колективу навчального закладу, на досягнення позитивних
результатів навчально-виховного процесу.
Нині основним напрямом розвитку, виховання й
навчання є підвищення якості освіти. Суспільству потрібні люди, здатні
активно вирішувати проблеми, що виникають у суспільстві, ті, які розуміють
загальну ситуацію, ті, які вміють системно мислити, аналізувати, порівнювати,
вирішувати особисті або фахові проблеми. Це означає, що школа повинна готувати
людину ініціативну, здатну до інновацій, здатну працювати в команді, приймати
рішення, витримувати перевантаження і стреси.
Сучасна
модернізація освіти спрямована на особистісну орієнтацію змісту освіти і його
оновлення, нормалізацію навчального навантаження учнів, його індивідуалізацію.
Концепція
модернізації освіти в Україні визначила нову парадигму, зорієнтовану на
розвиток особистості. Треба формувати ключові компетентності, потрібні для
соціалізації учнів. Тому для нашої методичної комісії є актуальною робота
над темою «Формування предметних
компетентностей учнів – це шлях до педагогічної майстерності»
Компетентність — це готовність використати
засвоєні знання, уміння і способи діяльності для вирішення практичних завдань.
Нині слід створити умови, у яких
кожен учень може виявити свої таланти, реалізувати свій творчий потенціал. Обговоривши на засіданнях методичної комісії
особливості методичної теми та провівши анкетування, вчителі визначили
7 ключових компетентностей, яких ми дотримуємося у своїй роботі:
1)
мислення — як уміння бачити зв'язок сучасного з майбутнім;
2)
співпраця — готовність до роботи в команді;
3)
адаптація — готовність застосувати інноваційні технології;
4)
самонавчання — готовність до вирішення проблем;
5)
комунікація — готовність вислухати і взяти до уваги досвід
інших людей;
6)
пошук — уміння знаходити нові ідеї і рішення;
7)
навчання — уміння здобувати знання та застосовувати їх на практиці.
Учителі нашого ліцею ставлять за
мету сприяти розвитку життєвих компетентностей учня й формуванню навичок,
необхідних для становлення основ індивідуально-особистісної життєтворчості,
адже за словами В.Сухомлинського, «кожна дитина — це неповторна, яскрава,
індивідуальна людська особистість, котра має свої сміливі думки, цілеспрямовані
погляди, переконання, інтереси. І вчитель має знайти ключ до кожного дитячого
серця».
Розвиток системи освіти значною мірою залежить від майстерності
педагогів загалом і від людських якостей кожного з них. Зміна традиційних
цінностей, конфлікт між стереотипами, що склалися, і запитами сьогоднішніх
школярів змушують учителів усе більше замислюватися над системним розвитком
професійної компетентності та цілеспрямовано «творити» самого себе.
Методичні комісії спрямовували,
координували діяльність конкретного циклу предметів, аналізували
результативність роботи в межах своєї компетенції, визначали проблемні кола
професійної діяльності та накреслювали засоби для їх розв'язання. Також на
засіданнях методичних комісій розглядали інноваційні підходи до організації навчального
процесу, здійснювали пошук шляхів донесення їх змісту до конкретного вчителя.
Форми проведення засідань
методичних комісій і зміст питань для обговорення відповідали загальній
тенденції методичної роботи: максимальна дієвість, практичність, значущість, їх
діяльність була побудована на аналітико-діагностичній основі щодо якості
навчальних досягнень, організована із залученням моніторингових досліджень.
Методична комісія гуманітарного циклу приділяла значну увагу формуванню творчої
компетентності навчання. Урахувавши критичні зауваження, члени МК поліпшили
індивідуальну роботу з учнями, шляхом
проведення індивідуальних занять. Учителі працювали над формуванням
творчого потенціалу особистості шляхом організації проектної діяльності та використання
комп'ютерних технологій. Вони зосередили увагу на вивченні й застосуванні в навчальному
процесу проектної методики.
Із метою підвищення професійної майстерності вчителі залучалися до участі у психолого-педагогічних семінарах,
семінарах-практикумах, конференціях, тренінгових заняттях, брали активну участь
в обговоренні питань, винесених на засідання педагогічної ради, педагогічні
читаннях.
Члени
методичної комісії ціілеспрямовано працювали над реалізацією науково-методичної
проблеми ліцею , методичної комісії та індивідуальних методичних проблем. Також
вивчали, впроваджували у практику навчальної діяльності передовий педагогічний
досвід, інноваційні технології навчання й виховання; активізовували пізнавальний
інтерес до знань, формували духовність і позитивізм. Брали участь в обговоренні
та виданні авторських методичних посібників, розробок уроків і виховних заходів.
Згідно плану роботи ліцею організовували
відкриті уроки та виховні заходи, предметні тижні, предметні олімпіади.
Форми і методи методичної роботи МК гуманітарних дисциплін: колективні, індивідуальні, конкурсні.
Колективні: педагогічні діалоги «Формування мотивації учнів до навчання та самостійності», «Інноваційна спрямованість педагогічної діяльності», «Творчість вчителя як важлива характеристика педагогічної праці»; семінари «Раціональне використання презентацій як елемент пізнавальної активності ліцеїстів», «Інтеграція гуманітарних і математичних знань як передумова якісної роботи», «Ділова гра як універсальний метод навчання», «Інноваційна діяльність в освіті»; круглі столи «Шляхи подолання неуспішності учнів», «Вчитель і учень: педагогічна співпраця».
Індивідуальні: творчі звіти; взаємовідвідування уроків; індивідуальні консультації; випуск бюлетенів «Роль навчальної стратегії у процесі навчання іноземної мови» «Проектні технології на уроках літератури», «Синдром гіперактивності дітей школи 21 ст.» курси перепідготовки педагогічних працівників.
Як підсумок: вчитель української мови та літератури Мазуркевич Т.В. має кваліфікаційну категорію «вчитель-методист», вчитель української мови та літератури Мельник О.А. має педагогічне звання "старший-вчитель"
Приоритетні напрямки роботи на 2016/17 н.р. визначаємо:
• координація колективних форм і методів роботи (семінари, практикуми);
•
самоосвіта (атестація, оволодіння новітніми технологіями) для
вдосконалення фахової підготовки та підвищення педагогічної
майстерності;
• організація заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу учнів та вчителів;
• поповнення кабінетів науково-методичною літературою;
• участь у науково-методичній роботі ліцею;
• удосконалення форм і методів навчання та контролю за розвитком знань, умінь і навичок учнів;
• міжпредметні зв'язки на уроках та в позаурочних заходах;